زیارت عاشورا دیابت بارداری - حیات خلوت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دیابت بارداری
برچسب ها: یادداشت های شفق (8)، | نظر

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستای خوبم. مطالبی رو که درباره دیابت بارداری جمع کرده بودم، براتون میذارم. شایــــــــــــــد به درد بخوره.

(خدا رو شکر میکنم که آزمایش قند خونم نرمال بود.)

دیابت بارداری چیست ؟

در بسیاری از زنان در ابتدای دوران بارداری، آزمون‏های مربوط به قندخون، طبیعی هستند، اما در انتهای دوران بارداری به سبب ظرفیت محدود ترشح انسولین، کمبود انسولین و هیپرگلیسمی(بالا بودن گلوکز) ایجاد شده و تا زمان وضع حمل طول می‏کشد. این وضعیت، تحت عنوان دیابت بارداری نام دارد و معمولاً سابقه خانوادگی در ابتلا به آن نقش دارد. اگر شما مبتلا به دیابت هستید بدن شما قادر به استفاده از قند موجود در خون آنگونه که باید ، نخواهد بود و همین مساله باعث خواهد شد تا میزان قند موجود در خون بالاتر از سطح طبیعی آن باشد. دیابت بارداری در 3% -1% زنان باردار اتفاق می افتد. این بیماری معمولا در 3 ماهه دوم بارداری ایجاد می شود. (البته گاهی اوقات ممکن است زود تر از هفته 20 بارداری ایجاد شود) و معمولا بعد از به دنیا آمدن بچه از بین خواهد رفت. حدود 5 تا 10? از زنان فورا بعد از زایمان، دیابت آنها به دیابت نوع دو تبدیل می‌شود.

غربالگری از نظر دیابت در دوران بارداری چگونه است؟

غربالگری از نظر دیابت دوران بارداری در موارد زیر صورت می‏گیرد:

·         تمامی زنان در انتهای سه ماهه دوم بارداری (24 تا 26 هفتگی)

·         زنان high Risk (زنانی که فرزندان و والدین دیابتی دارند و یا دارای گلوکوزوری بیش از mgr/day 300 هستند.)

برای انجام غربالگری، 50 گرم گلوکز خوراکی به زنان باردار داده شده و یک ساعت گلوکز خون مورد اندازه‏گیری قرار می‏گیرد:

•          در صورتی که گلوکز خون زیر mgr/dl 140 باشد، طبیعی است.

•          در صورتی که گلوکز خون بین mgr/dl 200-140 باشد، باید تست Oral Tolerance Glucose Test صورت گیرد.

•          در صورتی که گلوکز خون بالای mgr/dl 200 باشد، باید FBS را نیز اندازه‏گیری کرد، در صورتی که FBS بیش از mgr/dl126 باشد، بیمار مبتلا به دیابت است.

 دیابت بارداری چه تاثیری بر روی من و فرزندم خواهد داشت ؟

1. برخی عوارض مربوط به مادر:

•          هیپوگلیسمی: پایین افتادن قند خون که اغلب در نیمة اول بارداری ایجاد می‏شود.

•          هیپرگلیسمی: بالا بودن قند خون که بیشتر در نیمه دوم بارداری ایجاد می‏شود. زن باردار در هفته‏های 20 تا 30 دارای بیشترین نیاز به انسولین است و در صورتی که در انتهای بارداری، نیاز مادر به انسولین کاهش یابد، باید به فکر نارسایی جفت بود. پس از زایمان، نیاز مادر به انسولین، سریعاً کاهش می‏یابد. بیشتر مشکلات جنین، از بالا بودن گلوکز مادر ناشی می‏شود.

•          عفونت‏ها: در دوران بارداری به سبب تأثیرات ناشی از استروژن بر اتساع عروق خونی، در زنانی که قندخون بالاتری دارند، قند ادرار نیز بالاتر خواهد بود. از طرفی، شل شدن عضلات دستگاه ادراری در طی دوران بارداری، سبب ریفلاکس ادرار به حالب و اتساع مجاری ادراری شده، شانس عفونت‏های ادراری را افزایش می‏دهد. وجود گلوکز برای تغذیه باکتری‏ها و نیز احتباس ادارای، زنان باردار را در معرض خطر ابتلا به عفونت‏های اداری قرار می‏دهد. به طوری که شیوع عفونت‏های ادراری در زنان باردار مبتلا به دیابت بالاتر است.

•          هیپرتانسیون: در 20 درصد از بیماران مبتلا به دیابت، به دلیل غیرطبیعی بودن عروق خونی، احتمال ایجاد فشار خون بالا در انتهای بارداری وجود دارد

2. برخی عوارض مربوط به جنین:

•          سقط: در صورت عدم کنترل قندخون، به ویژه در سه ماهة اول بارداری، شیوع سقط افزایش می‏یابد.

•          آنومالی‏های مادرزادی: احتمال بروز آنومالی‏های جنینی در مادران دیابتی، سه برابر بیشتر بوده و شایع‏ترین آنها، آنومالی‏های قلبی- عروقی و عصبی هستند. بیشترین شانس ایجاد این آنومالی‏ها، در هفته‏های سوم تا ششم بارداری بوده و کنترل مناسب قندخون در این زمان، می‏تواند از بروز این آنومالی‏ها جلوگیری کند.

•          از سایر عوارض جنینی دیابت دوران بارداری می‏توان به مواردی نظیر نارسایی حاد تنفسی، پایین افتادن قند خون نوزاد در چند ساعت اول زندگی، بالا بودن وزن نوزاد بیشتر از حد طبیعی که منجر به سزارین میشود، تروماهای(جراحتهای) زمان تولد، تحریک پذیری نوزاد، زردی نوزاد، و مرگ ناگهانی جنین اشاره کرد. همچنین نوزادان مادرانی که قند خون بالایی دارند در معرض خطر دیستوسی (زایمان غیرطبیعی) شانه هستند که این حالت در حین زایمان بروز می‌کند و طی آن شانه‌های جنین در داخل بدن مادر گیر افتاده و در نتیجه پروسه زایمان طبیعی متوقف می‌شود.

در صورت ابتلا به دیابت بارداری چه اقداماتی باید انجام دهم ؟

 شما می بایست تحت نظر پزشک متخصص به طور منظم سطح قند خون را اندازه گیری کرده و نیز رژیم غذایی مناسب تحت نظر متخصص تغذیه و همچنین ورزش مناسب خانم های باردار به صورت روزانه را رعایت نمایید. گاهی اوقات ممکن است برای کنترل نمودن قند خون در محدوده طبیعی نیاز به استفاده از انسولین داشته باشید. با توجه به عدم توانایی عبور انسولین از جفت، می‏توان از انسولین برای کنترل قندخون در زنان مبتلا به دیابت بارداری استفاده کرد. نیاز به انسولین، در هفته‏های 20 تا 30 بارداری، 2 تا 3 برابر می‏شود. توجه داشته باشید که در بیماران باردار نمی‏توان از داروهای خوراکی کاهندة قندخون استفاده کرد، زیرا سبب هیپوگلیسمی طولانی در نوزاد شده و کنترل مناسبی نیز در دوران بارداری ایجاد نمی‏کنند.

 

 



نویسنده : شفق
تاریخ : جمعه 91 تیر 30
زمان : ساعت 6:28 عصر


مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir




 

کل بازدید: 246105
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 26
تعداد کل پست ها: 98

دانشنامه عاشورا

روزشمار محرم عاشورا






پایگاه جامع عاشورا